perjantaina, helmikuuta 01, 2008

Ruuhkaa ja vuosia


Laitoimme eilen tällaisen tiedotteen ruuhkamaksuista:

Espoon demarit kannattavat ruuhkamaksujen selvittämistä

Julkisuudessa on viime päivinä käyty ilahduttavan vilkasta keskustelua joukkoliikenteen kehittämisestä ja mm. ruuhkamaksujen käyttöönotosta pääkaupunkiseudulla. Espoon sosialidemokraatit kannattavat ruuhkamaksujen selvittämistä osana pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmän kehittämistä.

Ruuhkamaksut on metropolialueilla todettu tehokkaaksi keinoksi ohjata liikennekäyttäytymistä ja lisätä julkisen liikenteen suosiota. Mm. Tukholmassa ruuhkamaksut päätettiin kokeilun jälkeen vakinaistaa kansanäänestyksen perusteella. Siellä myös autoilijat kannattavat ruuhkamaksuja havaittuaan niiden liikenteen sujuvuutta lisäävän vaikutuksen.

Mahdollinen ruuhkamaksujärjestelmä on suunniteltava liikenteellisten periaatteiden mukaan - ei kuntarajoja noudattaen. Pääkaupunkiseudulla luonnollisia ruuhkamaksuvyöhykkeitä ovat Kehä 1:n ja Kehä 3:n sisäpuoliset alueet. Molemmat on otettava mukaan selvitystyöhön.

Ilmastonmuutoksen torjumisessa on ruuhkamaksujen lisäksi tärkeätä kehittää joukkoliikenteen palvelutasoa, alentaa joukkoliikenteen lippujen hintoja ja tiivistää kaupunkirakennetta. Lähiajan tärkein hanke Espoon kannalta on länsimetro, jonka rahoituksesta olisi ehdottomasti saatava aikaiseksi pikaiset päätökset sekä kuntien että valtion puolella.


Susanna Rahkonen, valtuustoryhmän puheenjohtaja
Mika Helander, SDP:n kunnallisjärjestön puheenjohtaja
Pekka Vaara, kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja


**

Maksuja on syytä selvittää. Tänään ainakin Helsingin Sanomat ja Uutispäivä Demari kirjoittivat aiheesta. Hesarissa todettiin, että maksujen selvittäminen on ollut tähän mennessä lähestulkoon tabu. Tästä kertoo se, että takavuosina puhuttiin tietulleista. Sana on sävyltään aika kielteinen ja se sai aikaan voimakkaita vastareaktioita. Ikänkuin maksuilla olisi tarkoitus estää teillä liikkuminen lähestulkoon kokonaan.

Tästä keskusteltusta taitaa olla jo yli kymmenen vuotta. Muistan, kuinka jossain omissa piireissämme vähän yritettiin keskustelua aiheesta, mutta ilmapiiri oli niin kielteinen, ettei siitä tullut mitään ja asia hautautui vuosiksi. Minulle ruuhkamaksujen pohdinta olisi sopinut. Kantaani vaikutti käynti Norjassa, jossa Oslon seudulla oli jo varhain 1990-luvun alussa otettu ruuhkamaksut käyttöön. Liikenne kulki aivan sujuvan näköisesti maksupisteiden läpi – ainakin minun mielestäni. Tekniikka on kehittynyt noista ajoista aivan valtavasti ja valitettavasti myös päästöongelmat. Siksi ruuhkamaksuihin suhtaudutaan nyt paljon avoimemmin.

Jos ruuhkamaksukeskustelu tuo mieleen 1990-luvun alun ja ensimmäisen valtuustokauteni, samaa voi sanoa muistakin viime päivien puuhistani. Eilen kävin yliopistolla oikeustieteellisessä tiedekunnassa vähän virittelemässä jatko-opintojani ja mukana oli myös opiskelukaverini Kati, jolla on samoja suunnitelmia. Jonottelimme erään professorin oven takana ja naureskelimme vanhoille opiskelumuistoille.

Olen tehnyt jälleen come backin jumppaohjaajaksi ja pestannut itseni yritykseen, joka välittää ohjaajia muutamalle kuntosalille ja työpaikkoihin. Tänään olen menossa sijaistamaan erään suuren monikansallisen firman tunnille Keilaniemeen….

Opiskelua ja aerobic-ohjausta. Tässähän nuortuu ihan silmissä. Tai kuka väitti, että ne ovat vain nuorten hommaa? Joka tapauksessa se on fakta, että vanhukset tarvitsevat henkistä ja fyysistä virikettä, etteivät pääse kovin pahasti sammaloitumaan.

**

PS: Puolueen puheenjohtajasta toteutettava jäsenäänestysadressi kerää nimiä aikamoista vauhtia. Muutamassa päivässä nimiä on tullut jo yli 600. Demarinuoret ja –opiskelijat ovat tarjonneet väylän suoralle vaikuttamiselle. Koskakohan tämä aktiivisuus ylittää myös Uutispäivä Demarin uutiskynnyksen vai pitääkö nuorten demareiden kertoa tekemisistään jatkossakin pää-äänenkanattajassamme maksullisilla ilmoituksilla? Adressiin tästä.

1 kommentti:

  1. Itse joudun sivutoimessani ajamaan useita satoja kilometrejä viikossa ympäri pääkaupunkiseutua ja vähitellen olen ruvennut kannattamaan ruuhkamaksuja. Mikäli niillä saataisiin vähintäin 30%:ia autoista pois ruuhka-aikojen liikenteestä niin olisin siitä ilosta valmis maksamaan jonkin kohtuullisen summan kuukausittain.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.