lauantaina, tammikuuta 26, 2008

Tahtoo neljä vuodenaikaa


Kerrankin tuntuu, että vuodenaika muistuttaa talvea. Katsellessani viime viikolla Simon ja hänen päiväkotiporukkansa pihaleikkejä kurassa ja mudassa ehdin jo huolestua. Mietin, onko ilmastonmuutoksen oloissa käymässä niin, että lumi alkaa olla minun lapsilleni katoavaa kansanperinnettä.

Tahtoo neljä vuodenaikaa, enkä tarkoita nyt pizzaa. Siinä ilmastopolitiikan tavoite Suomen leveysasteilla.

SDP:n puoluehallitus käsitteli torstain maraton-kokouksessaan myös ilmasto- ja ympäristöohjelmaa. Emme päässeet sen käsittelyssä ihan loppuun, koska kokonaisuus on niin laaja. Mutta osan kuitenkin ja asiasta annettiin myös tiedote.

Säpsähdin hieman aamulla, kun kuulin, että olisimme muka ottaneet kantaa pohjoisen tekoaltaiden rakentamisen puolesta. Piti oikein varmistaa, mitä tiedotteessa oikein oli sanottu. Kyse oli lauseesta ”Kun kotimaista fossiilista energian tuotantoa tulee merkittävästi käyttöikänsä päähän lähivuosina, ei mitään päästöttömiä energiantuotantovaihtoehtoja pidä sulkea suomalaisesta energiapaletista pois.”

Kyse oli ylitulkinnasta. Oikeasti mistään altaista ei ole puhuttu. Minä taas sanoisin tästä kohdasta, että myöskin uraanivarannot loppuvat aikanaan. Siis ydinvoimasta ei ole pitkän tähtäimen ratkaisuksi. Tarvitsemme joka tapauksessa uusiutuvien ja uusien energiamuotojen kehittelyä sekä tietenkin myös energiaa on säästettävä.

Haluamme kehittää nk. vihreän sertifikaatin järjestelmän, jossa uusiutuvan energian tuottaja saa markkinoilla kaupattavia vihreitä sertifikaatteja. Järjestelmä ohjaa investointeja tehokkaasti, ja sähkönmyyjien ostovelvoitteen avulla voidaan suomalaista uusiutuvan energian tuotantoa lisätä merkittävästi.

Lisäksi ohjelmassa esitetään, että Suomeen perustetaan riippumaton ilmastopaneeli, joka raportoi vuosittain asetettujen päästö- ja energiantehokkuustavoitteiden saavuttamista sekä valvoo niiden onnistumista.

Ohjelmassa mainitaan myös joukkoliikenne. Tavoitteenamme on muun muassa raideliikenteeseen merkittävä lisäpanostaminen, maksuton joukkoliikenne alle 16-vuotiaille, työsuhdematkalipun verotusarvon alentaminen ja valtakunnallisen matkakortin käyttöönotto. Vapaan autoedun ehdot on muutettava siten, että joukkoliikennettä suositaan yksityisautoilun sijasta. Eduskunnassa on päätettävä lakimuutoksista, jotka mahdollistavat ruuhkamaksujen käyttöönoton pääkaupunkiseudulla. Koko tiedotteeseen tästä.

Kyseessä on vasta luonnos, johon lopullisen kannan ottaa puoluekokous 5.-7.6.2008 Hämeenlinnassa. Sitä ennen asiakokonaisuutta ehtii kommentoimaan vaikkapa internetin kautta.

Ilmastonmuutoksen hillintää on myös se, että länsimetro saadaan rakenteille ja pian. Se, että rakennuskustannukset ovat nousseet ja kustannusarvio on tarkentunut nykyajan vaatimuksia vastaavaksi, ei oikeuta valtiota vetäytymään omasta 30 prosentin rahoitusosuudestaan. Kustannusten nousua selostettiin valtuustolle viime kokouksessa, mutta saamme asian vielä valtuuston päätettäväksi, kunhan kaupunginhallitus ensin valmistelee sitä tarkemmin.

Ainakaan metro ei viivyttelemällä halpene. Metro on yksinkertaisesti välttämätön eikä sille oikein ole ympäristöystävällisiä ja edullisia vaihtoehtoja.

**

Kuvassa kännykkäkameraräpsäys auringosta ja pilvistä tänään klo 14.30.

1 kommentti:

  1. Hei Susanna. Sinun blogisi on mukavan aurinkoinen.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.